Fra handelsskole til indehaver af virksomhed med 70 ansatte

Det lå ikke i kortene, at Thomas Rodenberg skulle gå ind i rengørings- og ejendomsservicebranchen. Men til februar kan Thomas, ejer af Racoon Rengøring & Ejendomsservice, fejre 20 års jubilæum i branchen.

Thomas Rodenberg kom ind i rengørings- og ejendomsservicebranchen ved en tilfældighed. Han gik på handelsskole og hjalp en kammerat med trappevask.

Vi var underentreprenører, som leverede trappevask til et etableret firma, men vi fandt hurtigt ud af, at vi kunne gøre det mindst ligeså godt selv, siger Thomas Rodenberg. Så vi etablerede et firma, hvor jeg primært var sælger, mens min kammerat var udførende.

I februar er det 20 år siden, de to venner startede Racoon Rengøring & Ejendomsservice.

Thomas og kammeraten fik hurtigt stor succes. Så stor, at Thomas var nødt til at forlade handelsskolen.

Kammeraten forlod virksomheden et par år senere, mens Thomas fortsatte udviklingen. I dag har Racoon mere end 70 ansatte og betjener 250 boligforeninger, andelsforeninger, ejerforeninger og boligadministratorer. Virksomhedens allerførste kunde, AB Bangsbo, hører stadig til Racoons kundekreds.

Konstant udvikling

Trods den store succes læner Thomas sig ikke tilbage og nyder udviklingen. Han er konstant på forkant.

Det er udviklingen af virksomheden, der gør arbejdet sjovt og fedt. Vi var nogle af de første, der kvalitetssikrede arbejdet med ejendomsinspektører. Det er meget udbredt i dag. Siden har vi udviklet vores kvalitetsprogram med nye tiltag, så vi hele tiden er foran vores konkurrenter.

I dag omfatter kvalitetssikringssystemet kundetilfredshedsundersøgelser, detaljerede arbejdsplaner og et multikludssystem. For blot at nævne nogle af tiltagene.
Kvalitet har altid været et nøgleord for Thomas Rodenberg, og han konkurrerer hellere på kvalitet end pris.

Uden arbejde af høj kvalitet var vi ikke nået så langt. Der er masser om buddet, og vi er ikke de billigste på markedet. Men vi er nogle af de bedste, siger han.

Trivsel i fokus

Det er ikke kun kvaliteten, der er i fokus. Det er medarbejdernes trivsel også. Racoon gør meget for at sikre tilfredse medarbejdere ved at arbejde med sundhed, trivsel og teambuilding, ved at holde sociale arrangementer og fejre succeser. Og ikke mindst ved at tydeliggøre forventningerne og sikre en uformel og imødekommende omgangstone.

Umiddelbart er medarbejdernes trivsel en større drivkraft for mig end indtjening og bundlinje. Selvfølgelig vil jeg gerne udvikle virksomheden, og mit mål er at blive de største inden for trappevask i Danmark. Men vi skal ikke vækste for enhver pris. Medarbejderne er de vigtigste aktører, og hvis de ikke trives, så trives jeg ikke – og det gør virksomheden heller ikke.

– Slutter Thomas

Få et tilbud